کد خبر: ۵۲۷۵۰۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۱۴ تير ۱۴۰۲
قصه ما به سر رسید، حسنی به خونه‌اش نرسید!
با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، بار دیگر ادعاهای غرب‌گرایان در خصوص سیاست خارجی کشور اشتباه از آب در آمد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، بار دیگر ادعاهای غرب‌گرایان در خصوص سیاست خارجی کشور اشتباه از آب در آمد.

نگاهی به مواضع گذشته اصلاح‌طلبان؛ ایران چگونه بدون FATF و مذاکره، عضو اصلی شانگهای شد؟

صبح دیروز آیت‌الله رئیسی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین اجلاس سران این سازمان که به شکل ویدئوکنفرانس در دهلی‌نو برگزار شد، سخنرانی کرد.

درحالی ایران در این اجلاس به عنوان عضو رسمی این سازمان معرفی شد که روند عضویت نهایی تهران در دو دهه اخیر با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو بوده است. در شهریور 1400 که زمزمه‌های پیوستن ایران به سازمان همکاری‌ها شانگهای مطرح شد، رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب تلاش زیادی داشتند تا تحقق این رویداد را به علت تحریم و FATF دور از دسترس ایران تصویر کنند.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تحریم، مانع پیوستن به شانگهای بود» به این موضوع پرداخت. روزنامه آرمان ملی این مساله را به تیتر اول خود آورد و تیتر «قفل FATF بر تجارت خارجی» را برای آن انتخاب کرد. سایت انتخاب گفتگوی فلاحت‌پیشه را در صفحه اصلی خود بازتاب داد که در آن ادعا شده بود کشورهای عضو شانگهای حاضر نیستند خود را درگیر مسائل ایران از جمله FATF و برجام کنند.

همچنین خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، در مصاحبه‌ای از راه سخت ایران برای عضویت در سازمان شانگهای سخن گفته بود و روزنامه تعادل نیز، تحریم و FATF را مسائلی عنوان کرده بود که بدون حل آن ایران توان عضویت در این سازمان را ندارد.

بسیاری از رسانه‌ها و کارشناس‌های نزدیک به دولت سابق نیز عضویت دائم ایران در شانگهای بدون پذیرش FATF و رفع تحریم‌ها را با عنوان «خیال خام» معرفی می‌کردند که خود به خوبی گویای موانع داخلی ایران برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های نوظهور بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها